Monday, April 6, 2009

Aku Sebelum dan Selepas.....Braces

Walaupun aku xberapa gemar ngan rupe aku memakai braces... tapi aku terpakse terima hakikat kehodohan aku ketika memakainya...ni antara penemuan dan akibat sebelum dan selepas pake braces....huhuhu....

SeBeLuM....


  1. Kalo mik gambar: leh senyum lebar2, gelak2, sengih2, senyum2 manje....sesuka hati...

  2. Time makan: leh je nak makan ngan sopan atau melahap...ayam, sup tulang, sotong, petai, peria, satay, spegetti, maggi, kuetiaw, pau, keria...dsb...sume leh makan ngan nikmatnya...hehehe...

  3. Gosok gigi: 2-3 min dah siap...gonyoh2 jerk...

  4. Time bercakap: Lancar, tanpa kawalan...

  5. Keadaan mulut: Sihat...xde ulser...

  6. Bile berdepan ngan org: senyum, xkisah je...leh je nak bertegur sapa...

SeLePaS...

  1. Kalo mik gambar: kene tutup mulut je, senyum pun kene kulum jerk, hambar jerk gambarnye...huhuhu...kalo nmpak bracesnye...huduh giler...

  2. Time makan: makan terlebih sopan...kene slow2...org makan 10 min aku kene makan 1/2 jam...kunyah pun pake 2 btg gigi geraham yg paling last jek...jgn harap le makanan 2 lumat sblm masuk perut aku...men telan jerk...hehehe...pemilihan makanan pun perlu yang lembut2...dimamah pun hancur...huhuhu...mmg nikmat makan aku telah ditarik balik...huhuhu

  3. Gosok gigi: Paling rumit n leceh...setiap kali makan kene gosok gigi...kene pake berus gigi khas ortho dulu utk cuci celah2 braces pastu baru pake berus gigi biase + ubat gigi...pas2 kumur2 ngan listerin...gosokan hendaklah secara lembut dan penuh berhati2... memerlukan masa yang lama lebeh kurang 10 min....ni br aku pasang braces belah atas...t dh pasang belah bwh...xtau le plak brp lama lg ms aku nk bertapa dlm bilik air 2....huhuhu...

  4. Time cakap: Semakin pelat...rasa air liur nk meleleh jerk...hehehe...n rs mcm byk ruang udara...sebutan 's' 'f' mmg fail...jenuh menggayakan mulut...kawalan lebih ketat ketika melakukan sengihan dan gelakkan...sbb dawai sik mencucuk2 jerk + ngan ulser yang berdere2 tue...aduuuuu...

  5. Keadaan mulut: Bibir sentiase kering...penuh ngan ulser...gusi berdenyut2 n rs lembut jer terutama di bhg gigi yg kene cabut 2...myb effect drpd movement gigi...jgn le tergosok kat bhg 2...kalo x, berair2 le mata thn sakit...kalo leh nak cari berus yg paling lembut...

  6. Bile berdepan ngan org: Seboleh2 nk tutup mulut rapat2...xpun tunduk jerk...malu dowl... mcm nak pake purdah je rs...tp xsesuai lak ngan cr aku berpakaian plak...hehehehe..

Apapun aku terpakse hadapinya dan harap org akan terbiase ngan rupe aku skg...dan menerima aku seadanya....mcm2 nama dan gelaran dah dianugerahkan...antaranya...Betty, Transfomers, Joker dlm cite Batman (ni bos aku kasi...huhuhu), Misha Omar n gigi besi....huhuu....xsabar rasanye...nak transform lagi sekali...hehehehe

8 comments:

NoHAno said...

xpe nurul... abaikn kata2 org...
lps ni lg betambah cantek :)
org2 yg besaba pasti akan dpt hasil yg lemayannn.. InsyaAllah :)

weeda said...

ala jangan riso..nurul tetap manis dan ayu hehehe

shibam.blogspot.com said...

yang penting lepas ni hasilnya, tarraaa, cantik tertarik ko memamg kebabommmm

Putri Essie said...

Time kasih sume atas sokongan anda...nurul akan menjadi seorg yg lebih tabah...insyaallah...hehehe...

...aaRN... said...

lps ni kalu kua dgn aku, ko kene jarakkan diri ko dgn aku ye, xmau tkene tempias liurmu.. hehhehe..

Putri Essie said...

wah kejam sungguh ko arn...ko pun nak mjauhkan diri daripada aku...huhuhuu...mcm adik aku...minum pun dh xnak kongsi da...kijam...kijam..

...aaRN... said...

hehehe.. blh jln dkt tp ko jgn sesekali bertutur ye :)

Putri Essie said...

hampes Arn...dh ok dah la..pandai dh aku mengawal aliran air liur ku...hehehe...bibir dh tak bengkak dah...hehehe