Friday, April 3, 2009

Aku dan Tikus Putih VII - Episod Pasang Braces

7th Appointment...

Temujanji kali nie dijalankan pada 1hb April 2009...jam 10.00 pagi di Klinik Pakar Orthodontik...juga agak menggerunkan aku...nebes2 g2...hehehe...ye le pas dirongakkan...nak pake braces lak...mula le aku tertya2 sakit ke...camne die wat...lama ker...pe jd ngan rupe aku...mcm2 le berlegar2 dlm fikiran aku..
Kali nie...Dr. plak yang lambat de klas...berejam gak le aku kene tunggu...kalo pokok berakar dh aku agaknye...hehehe...dkt kul 11 Dr. baru sampai...pas2 patient die ramai lak 2...aku yg terakhir...dalam kul 12 baru nama aku dipanggil...

Seperti biase aku terus baring atas kerusi 2...Dr. pun terang le serba sedikit yang ri ni die nak pasang braces...aku pun ngangguk2 le tanda setuju...kan...mula2 Dr pasangkan satu alat supaya mulut aku sentiasa ternganga...pas2 die suh aku pegang satu alat untuk sedut air dan dimasukkan ke mulut aku...pas2 pe yang aku igt Dr. de sembur gigi aku ngan air dan di keringkan kembali....pas2 die sapukan benda mcm krim kat gigi aku belah atas yang akan dipasangkan braces 2...payau2 je aku rs...jejek jerk..
Seterusnya yang aku pasan die mula lekatkan bracket kat setiap gigi...xsakit pun tp bis kepala aku ditarik2 n dipusing2 kannya...huhu...xpe le kan...settle je die lekatkan bracket 2 pembantunya, Fyda melaser gigi aku ngan laser berwarna biru...pe tujuannya pun aku xtau...myb utk menguatkan gam yang melekatkan bracket 2 kot...pastu baru le Dr. letakkan wayar kat setiap bracket 2...ms nie le terasa mcm gigi aku mula tertarik...terasa gigi 2 seperti dipegang dan mula berdenyut...mmg cepat Dr. nie wat...pakar le kan katakan...xsilap aku dlm 20 minit jerk die wat...

Berus gigi khas utk pemakai Braces...pasni jd sahabat karib aku di samping berus biase yg digunakan...gosok gigi je le keje aku ek....huhuhuhu

Pas je siap sume, Dr. bg aku cermin suh tgk dan berkata, "K, sekarang awk dh pakai braces...pasni penjagaan gigi mesti lagi rapi...kene pake berus gigi khas dan berus gigi biase mcm nie...pas je makan awk mesti kene gosok gigi...setiap celah2 braces 2 mesti kene gosok...awk kene pastikan ianya sentiase bersih...elakkan makan makanan yang keras2 dan liat...ok?". Mmm...aku pun mengangguk tanda setuju...dalam hati ku berkata2...pergh...lagi leceh le aku nak menggosok gigi...mau 1/2 jam kalo g2 gayanye...hohoho...dh le xleh makan best2 kan...huhuhu...pasni mmg berus gigi akan menjadi sahabat baik aku...hehehe...


Ni le yang dipanggil wax utk dilekatkan kat braces yang kene ulser atau tajam2 spt dawai terkeluar ker...


Masa aku dh bangun dari kerusi 2 Dr berkata lagi, "Ha...lagi satu braces n ulser 2 mmg perkara biase...dan begitu sinonim...ni kite akan bekalkan wax utk awk tampalkan nant kat tempat2 mn yg kene ulser atau yg tajam2 mcm dawai dh terkeluar ke kan..." huhuhu...lagi le gayat aku dengar udah le pake braces nie pun dah berdenyut2 gigi aku...pas2 nak kene ulser plak...adu..adu...adu...mencabar tul le kan...huhuhuhu....tp xpe akn kuharungi jg penderitaan itu...n sentiase memohon pertolongan Allah untuk kurangkan rs sakit itu...hanya die je yang tau dan mampu...Amin...



No comments: