Thursday, October 1, 2009

Berhari Raya di Kampung Perak...

Walaupun kejadian kete osak berlaku...
Namun, sempat juga aku beraya di kampung...
Dh sampaikan..jgn lepaskan peluang...
Perkara dh jadi tetap akan terjadi...
Jadi perkara yg lum jadi meh kita jadikan...hehehe...
Menghepikan hati yg walang...hehehe...
Bangun je pagi2...siap2 sume...
Penat...sakit badan pun tolak ke tepi...
Opah Ti pun siapkan sarapan pagi...
Ni le umah yg kami rajin bermalam kalo lik kampung...hehehe...
Sian Opah Ti...tiba je kitorang, riuh terus umahnya...ngan cucu2 sedaranya...
Dari aku ...
hinggalah sepupu aku, Nina...
n adik aku, Emi...
Tiga2 ni slalu je cari Opah Ti time blaja kat UiTM Perak dulu...
Almaklum le dekatkan...hehehe...
Cepat je bantuan dihulurkan...
2le ni rumah wajib di kunjungi time kalo lik kg...
Tima kasih Opah Ti...


Pas je sarapan...
Kami dibawa oleh Opah Ti n Tok Cu Leman ke kubur arwah moyang2 kami...
1st time aku menjejakkan kaki ke kawasan kubur 2...
Baru le kami tau di mana kubur atok moyang kami...
Yg best de satu kisah...
De satu pokok besar kat kawasan kubur 2...
Alkisahnya sekiranya de ranting atau dahan yg jatuh...
2 bermakna de org yg akan meninggal dari kaum kerabat kami...huhu...
2 menurut Tok Cu kami le...



Balik je dr kubur kami pun meneruskan perjalanan...
Kali ni g umah Opah Izah plak...di Bandar Seri Iskandar
Skali lagi riuh lagi umah Opah Izah ni...
Seronok je dorang tgk 3 bijik kete muncul dpn umah mereka...
Ye le kan bukan senang kitorang nk lik kg...
Bukan sahaja keluarga aku je yg de...
tapi Opah n adik mak aku, Maknyah dr Sunway n beberapa anaknya pun ada...

Seterusnya, kami ke Menglembu pula...
Umah Opah Chor...ni umah arwah atok aku punya kakak...
Semangat je Opah Chor ni tgk kehadiran kami...wlwpun keadaannya agak uzur..
Ye le penuh umah die kan...riuh rendah lagi le jwbnye...
Ngan perut kami yg telah kosong n lapar time 2...
Dihidangnya plak bihun goreng...memang langkah kanan le kami time 2...
Nyum..nyum...sume belasah licin pinggan...hehehe...

Pas je solat Zohor...kami pun meneruskan perjalanan pulang...
3 buah kete...tp haluan berbeza...tp menuju destinasi akhir yg sama...iaitu Kuala Lumpur...
Kete Angah g ke Bidor...g mik kete ayah yg rosak n telah diservis...
Kete Nina ke Tapah umah member die...
Kete Adik aku, Epi ke Tapah umah bos die beraya...
Oleh kerana aku ikut adik aku so aku ikut le die beraya...
Pastu kami ke Teluk Intan plak...
ke rumah adik ayah aku, Makcik Normah...singgah jap...
Ayah n ayah pun g kesitu...so kami bertemu n berkumpul semula di situ...
Melainkan kete Nina...dorg trs gerak ke KL...lik umah...
Sempat jg kami mandi2 salin baju...ye le hari pun dh malam...
xlalu le nk berbaju kurung seharian plak kan...hehehe...
Dalam kul 11 malam kami pun bergerak lik...
Tp yg sedeynya...tiba2 ayah kata kete die temperature nek lik...br je sejam perjalanan...
kami pun benti le...bagi enjin sejuk dulu...
lama jg kami benti...
sungguh bosan..mata pun dh ngantuk..badan pun dh letih...
Pas2 cek le lik enjin...topap lik air...
Ayah kata cuba je le jln slow2...
Kami pun meneruskan perjalanan...
Dekat kul 2 kami baru sampai ke umah Opah di Bangsar..
Mik mak yg ikut kete Nina tadi...
Pas2 baru le kami teruskan perjalanan ke rumah kami...
Dlm kul 3 br kami tiba di rumah...
Pergh...mengantuk gilos...
Soknyer dh le aku keje...
Keje sensorang lak 2...
Huhuu...
Dapat je bantal...memang flat terus aku...ZZZZzzzzzz...
Pepun dpt jg le aku merasa beraya di kampung...
Seronok la jg...
wlwpun terdapat beberapa aral...
Alhamdulillah...
Moga aku diberi kesempatan lagi utk merasainya di tahun2 hadapan...

No comments: