Thursday, October 29, 2009

Aku dan Tikus Putih - Episod 14

14th Appointment...


Dijalankan 28 Oktober 2009 (Rabu) jam 3.00ptg...
Tapi aku tiba lewat skit...hampir kul 3.20ptg...disebabkan ujan lebat...
So terpakse le aku bertolak agak lambat iaitu dlm 2.20ptg...n membawa kete dgn penuh berkhemah n berhati2...krn keadaan jalan yg licin n cuaca yg tidak mengizinkan...
Sib bek la...time aku smpai 2 masih de lagi patient len...kalo x...mesti kene mare ngan Dr....Alhamdulillah...


Hampir kul 4 baru nama aku dipanggil...
So seperti biasa...aku masuk ke dlm n baring...
Dr. pun tersenyum menegur aku n bertanya khabar...aku pun membalas senyuman n menjawab, "Sihat alhamdulillah..."
Lega aku rs tgk muka Dr. yg tersenyum 2...
Aku pn nganga le mulut bila Dr. nk mula kan tugasnya...


Dr. pun mula le mengecheck gigi aku...Tiba2....

Dr. : Hasiah, nape ni gusi bengkak?? Kita xmo cmni yea...penjagaan gigi kene rapi lagi yea...kene slalu gosok gigi...guna mouthwash...awak ada guna x?
Aku: (Mengangguk2 tanda ada...ye le tgh nganga kan mana nk menjwb...hehehe...)
Dr. : Pasni kita nak amik sample air gusi...so gigi n gusi kene betul2 sihat...kalo x, kite xley mik...kita xmau mcm nie yea...gigi n gusi kene betul2 sihat utk kajian ni (sambil Dr. menukarkan rubber band...)
Aku: (Skali lagi aku mengangguk2 tanda phm...tp dlm hati aku berkata...mana la Dr nie tau aku dh xrajin gosok gigi n kumur ngan listerin skrg xmcm mula2 dulu?hehehe...patut le dia jd Dr.gg erk...hehehe...)
Dr: Pasni kita akan bagi awak appointment tiap2 minggu selama 6 minggu utk mik sample air gusi tau...so awk kene pastikan awak mesti dtg walau mcmana pun...awk mesti bagi komitmen...awk tau kan awk sedang ikut 1 kajian??
Aku: (Aku pun ngangguk2 lagi...sambil terbayang...pe la rupenya dia nk mik air gusi 2 t?pake picagari yg besar ker?aduuu...mesti sakit kan? byk kali lak 2...6 minggu maknenya 6 kali la kan??aku igtkan ms mula2 dulu sekali jerk...huhuhu...takutnya aku!!!!)
Dr: So pasni awak mesti pastikan penjagaan mulut mesti rapi n gigi n gusi dalam keadaan baik...terutama sepanjang nk mik sample 2 t yea...mmmm...K skrg saya nk cuci gigi awak...nk wat scaling...supaya gigi awak bersih...tp pasni jaga tau gigi awak...
Aku: (Alamak scaling!!! Sambil tgk mesin yg bunyi mcm gerudi menusuk2 gigi aku...adoi la punya la ngilu...sakit...bis berdarah2 gusi aku...huhuhu)
Dr: Tgk gusi awak...langgar skit je dh berdarah...gusi awak nie bengkak nie...kita xmo mcm nie ya...pasni jg gigi..jgn de mknan tersangkut...gusi xmo bengkak mcm nie...t cmne kita nk mik sample???
Aku: Mmmm k...

Huhu...xpasal2 jerk ri 2 aku kene bebel ngan Dr....padahal dh cukup rajin aku gosok gigi skrg aku rs...skurang2nya 3 kali sehari...berus gigi pun sebulan sekali nk kene tukar...cpt je ranap...
Pasni jgn terkejut le kali mana aku g aku bw berus gigi n listerin ye kengkawan...jd aksesori tambahan dlm handbag aku t..
Mn2 aku g aku bawak..mcm dlm iklan Mouthwash Colgate 2...dlm bilik meeting berkumur...dlm panggung wayang pun berkumur...hehehe...so pasni jgn terkejut le kalo aku+berus gigi+ubat gigi+mouthwash xdpt dipisahkan...hehehehe...

Mmmm...2la dia kan...kalo dh ikut kajian nie...dh jadi TIKUS PUTIH...mesti la kene bagi komitmen...2 yg perlu dibayar...mn de benda tul2 free di zaman millenium nie kan???
Mintak2 xde le aral @ halangannya t...supaya kajian 2 dpt berjalan lancar jerk...
Lagi satu aku mintak2 xde le sakit kot mik sample 2 t...huhu...kalo x t, mesti liat aku nk g...dh le jauh nk ulang-alik 2...tiap2 minggu lak 2 nk kene turun KL...bertambah2 le kos sara hidup aku...
Kos perjalanan lagi...kos penjagaan gigi lagi....mmm...
Pe pun...aku harus jalaninya...harus tempuhinya...supaya dapat memenuhi kehendak kajian dan treatment orthodontik aku berjalan lancar dan sempurna...

Sakit pun sakit la kan...janji gigi aku teratur pasni...lagipun dh separuh jalan...so mesti diteruskan sampai ke sudah...setiap permulaan mesti de penamatnya kan???tapi aku xsabar tunggu tamatnya 2...hhehehe...

No comments: