Thursday, December 3, 2009

Aku dan Tikus Putih - Episod 16 & 17

16 th & 17th Appointment...


Appointment ke-16 telah dijalankan pd 23hb Nov 2009 (Isnin) jam 2.00 ptg...
Sepatutnya pada 25hb Nov tp aku mintak tunda sbb de kursus...
Tapi pagi Isnin tu (23hb Nov) Dr. call last minute suh dtg jam 2.00ptg pd hari tu jg...sib bek xde hal n aral...so dpt le aku menghadirkan diri...
Appointment yg ke-17 plak dijalankan pd 2 Disember 2009 (Rabu) jam 9.30 pagi...

Oleh kerana perkara yg dilakukan lebih kurang sama jerk...so aku tulis le cite 2 appointment trus...malas dh aku nk tulis blog nie wei...hehehe...
Seperti biasa tiba je aku kat klinik 2...aku pun sabar le menanti nm dipanggil...
Then, masuk ke bilik n baring kat kerusi operasi 2...Dr. pun turunkan bahagian kepala...sampai le kedudukan aku seperti berbaring...pas2 pe lagi nganga lakan...hehehe...

Ni le rupa kerusi yg digunakan setiap kali menjalankan operasi orthodontic

Bermula le proses mengambil sample air gusi...
Ni hasil pemerhatian aku je la...
De tiga org yg terlibat....

i) Dr. Mariyati sbg Dr. yg menjalankan tugas n kajian tersebut...
ii) Pembantu Jururawat, Cik Fyda sbg pembantu Dr..yg menyediakan sebarang peralatan yg diperlukan..
iii) Dan seorang student mgkin sbg RA, Cik Nora yg bantu menyimpan sample2 yg diambil ke dlm test tube...

Antara prosedurnya adalah:

i) Dr. akan memasukkan satu alat utk menyedut air...kdg2 die suh aku pegang...kdg2 suh aku gigit jerk...spy mulut aku sentiasa dlm keadaan kering...

ii) Pas2 Dr. akan spray kan air kat gigi2 aku menggunakan satu alat...utk tul2 bersihkan gigi kot...pas2 dilapnya gna kapas...

iii) Seterusnya, Dr akan letakkan kapas yg sedia bergulung( biasa digunakan ms cabut gigi) di celah antara bibir n gusi yg akan diambil sample air gusi....xsilap aku dekat dgn gigi taring...setiap gigi tu 3 sample diperlukan...kdg2 Fyda akan bantu tarikkan bibir aku nie...spy Dr lebey senang masukkan kertas sample 2...sakit le jg..kalo dh lama2 tu kan...

iv) Fyda akan pegangkan kertas sample 2...n Dr. akan ambil 1 per satu n dicucukkan di celah2 antara gusi gigi taring aku 2...Setiap satu kertas sample yg diletakkan 2...mesti dikira tempohnya...18 saat kot(xingat aku)...pas2 si Nora akan masukkan sample 2 ke dlm test tube...dia kene pastikan setiap 1 gigi ada 3 sample air gusi...

Syarat2 sample air gusi yg diambil :

a) Tidak ley ada darah...so kalo berdarah Dr. akan wat sekali lagi...dia akan spray air semula...keringkan n wat lik...sampai le berhasil...huhu...mengantuk jg kdg2 aku tggu...kdg kala kene bebelan jg le (bleeding lagi la...susah le cmni...)


v) Selesai je sample diambil, Dr akan ambil impression gigi plak...di mana Fyda akan sediakan metal plat n pe tah bhn mcm tanah liat berperisa colgate 2 sementara Dr memasang wax kat braces aku...ditekan2 wax 2 kat braces aku...jenuh le aku menahan rs gigi aku yg mmg sedia sakit 2...

vi) Seterusnya, Dr akan memasukkan plat metal berserta dgn tanah liat yg agak besar 2 ke dalam mulut aku...time nie le paling aku xsk...sakit dowl...berair biji mata menahannya...mana kan tidaknya...time ni Dr. akan suh aku buka mulut seluas2nya supaya metal 2 cerlus...pas2 di tekan2nya benda 2 ke gigi aku...myb utk mendapatkan bentuk yg terbek...


Ni la rupa metal plate yg di masukkan dlm mulut aku...besar kan...2 lum di letak tanah liat yg berwarna warni 2 lagi...sakit wooo...

vii) Setelah Dr. berpuas hati n menepati ms yg diperlukan utk dptkan impression...metal plat bersama tanah liat 2 akan dikeluarkan...time ni sekali lagi azabnya...bukan senang tau...maklum le braceskan mcm magnet...mmg susah nk ditanggalkannya...sakit sangat...mcm gigi2 aku pun sama sekali nk tertanggal rsnya...manakan tidaknya...time nie Dr. akan suh aku nganga seluas2nya...pas2 2-2 tgn dia dimasuknya dlm mulut aku...pas2 digoyang2kan n tolak ke bawah metal plat yg besar 2...bayangkanlah berapa punya luas mulut aku kene bukak time 2...kalah bluehypo tau (mcm badak menguap 2) mcm nk tkoyak mulut aku rsnya...mmg sakit time ni...n saat yg paling aku benci...kalo leh nk je kata "Dr. xyah le mik impression..plzzz..."

Akibatnya, bibir n mulut aku rs pedih je terutama time mkn...myb disebabkan regangan ms aku terpaksa buka mulut seluas2nya 2...skrg nie...bibir aku jd terkopek2 je...jd kering...tepi mulut aku pun mcm terkoyak...de kesan mcm luka n kulitnya terkupas...bertambah lebar le mulut aku jwbnya...jgn jd mcm joker sudah...huhu...de lagi 3 kali ni proses mik sample nie...3 minggu lagi...xsk...xsk...xmo..xmo...aduyai...mcm xmo g je bila ingat azab yg perlu ditempuh...huhuhu...tp nk wat cmne kan...terpakse le..kata bahan kajian...ikut je le arahan...mmmm...

No comments: