Thursday, September 17, 2009

Moreh di Kampung...

Berlangsung pada 5 September 2009 (Sabtu)...
Bersamaan dengan 15 Ramadhan 1430 Hijrah...
Moreh adalah majlis tahunan keluarga di sebelah mak...
Setiap tahun akan diadakan majlis ini di mana ia dijalankan di surau yang telah diwakafkan oleh atok moyang kami pada penduduk kampung di Kubang Chandung, Bota Kanan, Perak...

Moreh merupakan satu majlis berbuka puasa yg dijalankan hasil daripada sumbangan2 orang ramai...
Pada malam ke 15 Ramadhan tahun ini, keluarga kami telah berkesempatan mengadakan moreh di kampung tersebut...di mana collection telah dibuat melalui sumbangan daripada ahli keluarga seikhlas2nya dan majlis telah diadakan dengan sempurna dan sederhana..

Kami bertolak pd kul 3.00 petang...
Seharusnya kami perlu bertolak awal supaya dapat sama2 bergotong-royong memasak juadah pada majlis moreh nanti...
Akan tetapi atas sebab2 yg tidak dpt dielakkan...terpaksa jg kami btolak lewat...



Moreh kali ni Aku, Mak, Angah, Epi, Ieya n Azam telah pergi memeriahkan majlis...
Pada asalnya hanya mak, angah n aku jerk yg g...
tp tiba2 adik aku yg br kawin 2, Epi nk ikut jg...katanya die nk lik minggu 2 sbb husband die keje...alang2 dia lik bek die ikut...
Bile dgr mcm 2 si Ieya plak nk ikut...Azam pun sama...
Udah le kene berhimpit2 g nek kete...huhuhu...kebas gak rs punggung...almaklum le sume pun dh besar2...bila berempat kat seat belakang sempit ler...len le time kecik2 dulu kan...hehehe...

Hampir jam 6.00 petang kami tiba di Perak...
Singgah di rumah Opah Nyah jap di Parit...bersiap2 n salin baju...
Pas2 terus gerak ke surau di Bota...tempat moreh dijalankan...
Tibanya kami di sana sume dh tersedia...ye la dh kul 7.00 br sampai...
Org kampung pun dh duduk ngadap makanan pada ms 2...
Maknanya kami hanya datang makan shj pd kali nie...hehehe...

Yg kelakarnya sume menanya kami ini anak sapa, cucu sapa...
Mcm artis lak...hahaha...tp ni bukan psl terkenal sbb org langsung xkenal...hehehe...
Nmpak sgt kitorang ni rajin lik kampung kan...
Udah le kitorang ni xbrapa nk paham soalan2nya...pekat tul bhs Perak nya...loghat Bota plak 2...hehehe...
Haah...haah...kitorg menjwb..wlwpun blur...hehehe...


Antara dialognya:
Org kg: Kome ni anak sape?
Aku: Ha?
Org Kg: Kamu ni anak sape?
Aku: Owh, anak Normah (panggilan utk emak aku di kg)
Org Kg: Normah mane? (Oleh kerana mak aku pun jarang balik...igt2 lupa je dorg...hehehe)
Aku: Anak pada Cho Yah (panggilan opah aku)
Org Kg: Huuaaaloh...kome ni cucu Cho Yah ley? Yerk?
Aku: Haah
Org Kg: Owh...Opah kome tu kawan opah 2 dulu...kawan men sama2...sekolah sama2...mak kamu masa kecik2 ader dtg umah opah...
Aku: Owh yeke..(sambil ketawa bersama adik2ku yg len...hehehe)
Org Kg: Comey2 yerk anak2 nye Normah...mcm mak nye juge le...(hehehe...tersenyum simpul kami...hahaha pasan2)
(Makluman: Sume yg hujung nya huruf e harus dibaca seperti menyebut e=ekor baru le bunyi mcm loghat Bote...hehehe)



Bila azan berkumandang jer...kami pun berbuka bersama2...
Makan le bersama2 ngan Opah2 tue...hehehe
Yg kelakarnya dorg tgk jerk kitorang mkn ker x juadah yg dihidangkan...
Antaranya...
Ikan patin masak tempoyak..
Sambal udang n petai...
Rebung manis...
Ayam masak kicap...
Sambal bacang...
Ulam-ulaman...

Maybe dorang igt kitorang datang dari KL xmakan kot mknan kampung...
Nama je xlik kg tp mknan kampung selalu je disajikan di rumah...hehehe...
Habis je suma kitorang belasah...perut pun memang laparkan...sume jd sedap...hehehe...
Suke je opah2 tu tgk kitorang makan...hehehe...
Selesai je berbuka...kitorang tolong le mengemas...
buang sisa...angkat pinggan sume...
Pas2 baru le g solat Maghrib...
Seterusnya solat Isyak n solat Terawih bersama...
Time solat 2 aku adalah agak pening...
sbb terasa sperti terawang2 n xstabil...
Mgkin kerana struktur surau yg diperbuat drpd kayu menyebabkan lantainya bergerak2 n berbunyi2 bila kami melakukan pergerakan...rukuk,sujud dsb...
Aku ingat aku je rs mcm 2...rupa2nya adik aku pun sama...hehehe..

Seronok jg dapat lik kampung sekali-sekala mcm nie...
dapat kumpul ngan sanak-saudara...n jumpa org kampung...
dapat mengenali mereka dgn lebey dkt lagi...
Raya tahun nie...macam nak lik kampung plak...tgk le rezki camne t...
Kalo x slalu raya di Bangsar je...umah Opah aku...
Last2 t kitorang jenjalan n lepak2 kat Midvaley jerk...
Time raya ni le nk tgk KL lengang...
Huhuhu...bowink je raya mcm ni tiap2 thn...
Moga raya thn nie...dpt le kitorang pulang ke kampung berhari raya...

No comments: