Thursday, June 18, 2009

Majlis Berkampung @ Rewang

Berlaku pada 17 Jun 2009...lepas isyak...
Tau ke pe berkampung@rewang tue???...almaklum le jarang dh dilakukan...lagi2 kat kaw bandar nie..biasenye dilakukan kat kampung2 jer...
Tau nape aku tya? sbb de lagi yg tya aku pe kebendanya menatang 2?
Kalo nak tau Majlis berkampung @ Rewang ni merupakan satu pertemuan untuk membincangkan tentang perkara yg perlu dilakukan, pembahagian tugas, jenis masakan dan sbgainya berkaitan dengan Majlis Perkahwinan yg akan dilakukan pada sesuatu masa dan tempat...leh dikatakan macam mesyuarat yang punya agenda2 tertentu yg perlu dicapai...
Tujuannya supaya majlis tersebut dapat berjalan dengan lancar, tanpa sebarang masalah...

Tepat pada jam 9.00mlm...semua jemputan telah tiba...
Mereka terdiri daripada ahli2 Persatuan Penduduk Bandar Baru Bangi Seksyen 1...kariah Surau Al-Ittihat...dan penduduk2 sekitar...hampir 80 orang jg yg datang memenuhi ruang rumah kami yg kecil itu...alhamdulillah...sambutan agak menggalakkan...anak first kawin agknye kot...excited dorang nk tlg uruskan...
Bermulalah mukaddimah daripada pengerusi dan perbincangan serba sedikit tentang majlis yg bakal berlangsung...dlm 1 jam lebih jg perbincangan tersebut berlaku...
Aku pun xtau pe2 yg dibincangkan...sbb dok dapur je kan...ngan adik2 pompuan aku yg len...almaklum le org dapur...lagipun dh padat sgt dh hall aku...so dok dapur le melepaskan lelah...

Dari pagi kami bertugas membuat pelbagai persiapan untuk majlis tersebut...
dari mengemas, menyapu, mengemop, memasak, membasuh, menghidang,dan lain-lain lagi...penat jg le...
tau2 je le kan rumah aku baru bis renovate...berterabur lagi sume barang2...dengan debu simen dan macam2 lagi ler...

Santapan yang dihidangkan simple2 sahaja antaranya...mee rebus, bihun goreng, kuih loyang, kek pisang, air sarsi, kopi dan teh 'o'...
Selesai je bermesyuarat sesi makan-makan pun dijalankan...mereka2 pun menjamu le selera selepas mendapat agihan tugas masing2...dah dpt keje baru leh makan beb...hehehe...


Tapi aku tabik spring ngan makcik2 dan pakcik2 yg bakal menjalankan tugas pada Majlis Perkahwinan adik aku t...
Sungguhpun mereka nie dah agak berusia tapi still leh tersenyum, gelak ketawa, hepi2...dan sanggup datang beramai2 untuk menerima tugas masing2...bak kata org 2 menyerah diri ler...mmm...terima kasih makcik dan pakcik sume...jasa mu akan dikenang dan xterbalas...tuhan aje yg akn membalasnye t... mmg best le pakcik2 n makcik2 kat kaw cni...mmg happening...kelakar plak 2...siap de yg nyanyi lagu Wonderpet..."Ape yg penting??...Kerjasama..." hehehehe...

Harapan aku moga Majlis Walimatul Urus adik aku nanti akan berlangsung dengan jayanya dan meriah...Amin...xlama je lagi 2...memang menghitung hari jer kitorang...mcm2 lagi persiapan yg perlu dibuat nie...

No comments: