Wednesday, February 16, 2011

The Braces Lab Rat : Gigi besi 1/2011

Appointment 1/2011

Telah dijalankan pada 14 Februari 2011...
Jam 2.00 petang..
di Poliklinik 2 Fakulti Pergigian UKM...

Alhamdulillah..
Pada kali ini Dr telah menunaikan janji2nya...
utk meneruskan treatment orthodontik di bahagian bawah pula...
Setelah sekian lama...2 tahun penantian...
Akhirnya...
Tercapai jgk impian aku...
Lamakn aku kena menunggu??huhu...mmg mencabar!!
Sabar je la...

Masa proses pemasangan braces...
Dr telah pasangkan alat utk mengagakan mulut aku luas2...
Menyakitkan la jgk pake benda 2...lagi2 bila ada tekanan kena gusi..berair beb biji mata aku...
Pas2 Dr sapukan sejenis krim/gel ke atas gigi2 yg perlu diletakkan bracket...
Payau+masam+masin je aku rs time 2...

Setelah itu...
Dr pn semburkan air menggunakan alat penyembur air...
Kemudian bracket2 mula dilekatkan di setiap gigi yang berkaitan dengan menggunakan sejenis pelekat...
Bila sume gigi telah dilekatkan dengan bracket...
Dr. memancarkan laser biru pula...

Selepas itu mereka membiarkan seketika...
dan memeriksa semula bracket2 yg telah dipasang supaya ia telah melekat dengan baik...
Kemudian Dr memasangkan pula dawai secara bersilang di antara gigi taring dan gigi geraham...
Dawai halus berbentuk 'U' yg mengikat antara satu sama lain gigi juga dipasang...
Dan rubber band berwarna pink dipasang di setiap bracket...
Akhir sekali Dr. menukarkan pula rubber band di gigi bahagian atas dengan warna yg sama...

Setelah siap semua dipasang Dr. berkata...
"Cantik Hasiah warna nie...saya suka... sama warna baju awak..."
Hihi..aku pn sk ugek...cantik2...warna pink
Dan yang penting hari tu...impian aku da jd kenyataan...
Rasa puas hati dan gembira tak terperi...
Walaupun aku tau...
Tak lama lagi aku bakal menanggung kesakitan yg amat sangat...

Yea...mmg betul!!
Pada malam harinya...
Aku merasa sakit yang amat sangat kat gigi n gusi aku...
Ngilu+sakit+bengkak+pening...huhu..
Gusi aku dirasakan begitu lembut dan lembik...
Gigi rasa seperti bergerak2 dan berdenyut2....[mcm sakit gigi berlubang tu]
Pemakai2 braces je yg tau azabnya mcmana...
Nak mkn mmg xmampu nak mengunyah...
Tekanan pada gigi dan gusi mmg amat menyakitkan...
Sedangkan nak menggosok gigi pn xboleh...
Mmg menguji tahap ketahanan dan kesabaran seseorang...

So wat masa nie aku hanya la makan bubur, megi dan nestum...
Sbb tu je yg boleh dimamah wat masa nie...
Terpaksala berpantangkan!!
Lapar pn tahan je la...
Walaupun selera aku terhadap nasi xpernah berubah...
Sabar je bila tgk owg mkn sedap2....nyum2...
tak tau la berapa lama aku ley bertahan...
Xsbr je nk dapat gigi balik nie...
mau mkn best2!!huhu...
Harap2 cepat la gigi n gusi aku nie pulih seperti biasa...


2 comments:

Yaya said...

Bunyi nyer sprt sgt sakit... Chayok beb!

Putri Essie said...

yea yaya...mmg amat sakit...huhu...tp skrg da ok ckit..alhamdulillah