Tuesday, March 2, 2010

Pengindahan & Penyelenggaraan Taman Husmarida

Pada cuti Maulidur rasul yg lepas...
Aku mengambil kesempatan untuk mengemas dan membuat maintenance taman yg sekangkang kera kat umah 2..
Cuaca panas melampau baru2 ni...menyebabkan pokok2 & rumput2 di taman aku kekuningan...sedey aku melihatnya...sian je pokok2 tu...kekurangan air...
Manakan tidaknya...aku mempunyai kekangan masa utk menjaganya secara komited...memandangkan aku bekerja...hanya di ujung2 minggu la aku boley membelai pokok2 tersebut...itu pn kalo xde apa2 plan utk ke mana2...

Actually aku nie xpandai dlm menjaga pokok nie...tanam-menanam..baja-membaja...sbb aku ni xsk men tanah..geli ngan cacing..
Setakat nk wat lanskap 2 ley la kot...nak susun pokok ni letak sini letak sana..hehehe...dulu time study de gak la blaja...tp wat layout lanskap je la yea kan..hehehe...

Tp bila aku telah membina taman yg comel kat halaman rumah 2..
Aku pn mula berjinak2 dengan aktiviti berkebun nie..men taman2...
Ye la kan dgn kos yg telah dikeluarkan walaupun ciput tp xkan nk biar je...
T drpd ley mengindahkan umah..jd penyemak umah lak kan???hehehe...xmo la cm2 kan...

So drpd wat aktiviti maintenance je..
Aku mula blaja ngan mak cara nak tanam pokok...campur tanah...prunning...dsbnya la...
Mak aku mmg minat ngan pokok2 nie...mmg byk dia bela pokok sblm nie..
Pelbagai jenis pokok ada..pokok keladi, orkid, bunga kertas, pokok puding, lidah jin, tanduk rusa, dan byk lagi...
Tp ms kitorang sambung umah dulu...suma pokok2 tu telah dihumban ke belakang umah..n terbiar je kat situ...

Sayang plak rsnya biarkan pokok2 tu...
2 yg aku mula memulihara pokok2 tu balik...tukarkan tanah..semai semula...n mana yg telah segar-bugar kembali akan aku angkut ke laman hadapan umah...
Cian je kan...penat2 mak aku bela pokok2 tu dulu..2 yg skrg aku cuba menyambung semula minat mak aku 2...walaupun aku xpandai..tp pelan2 kayuh lama2 pandai la kan?...hehehe...

Wat masa ni...aku cuma dpt trim rumput bagi sekata n tukar tanah bagi pokok2 yg telah berselirat akarnya di dalam pasu...spy ianya subur kembali...n mendapat mineral n nutrien yg diperlukan...

Pas2 kawasan yg tepi longkang 2...aku cabut sume pokok2 n rumput2 yg ada...sbb aku mau melanskapkan semula kawasan tersebut...yg selama ni agak terbiar n terabai...
Aku cdg nak letak pokok2 keladi yg ditanam dlm pasu shj sementara nak tunggu tanah di kawasan tersebut pulih kembali..




Tapi skrg nie masih dalam proses pemulihan pokok2...dan membuat kerja2 tanah...
Penat jg hari 2 aku mencabut pokok2 yg ada...yg telah tidak terurus...
Proses tersebut memakan masa dr jam 10 pg -3ptg...sampai itam2 eden..huhu...
Maklum le kan cuacanya panas sgt...
Aku plak jenis slagi xsiap n slagi target aku xtercapai selagi 2 aku xkan benti...
Wlwpun dh penat n xlarat...
Lepas aku dh kemas sume..sapu laman...br le aku benti n masuk ke rumah...


Mmg penat aku ri 2...dgn gelapnya aku...sunburn...huhu...
Masuk2 je umah... adik n mak ayah aku ckp, "Ya, Allah...gelap nya ko!!!..2 la sapa suh xpake topi...xpake baju tgn panjg..."
Huhuhu...aku igtkan kejap je watnya...tp rupanya sampai ke petang xsudah...
2pn de keje yg perlu ditunda..memandangkan peralatan xlengkap...xcukup tanah dsbnya...

Walau pe pun aku puas...xsabar nak siapkan taman tersebut seperti yg dirancangkan...yg telah bermain2 di kotak fikiran aku...sib bek aku xde budget..kalo x, lg tinggi imaginasi aku...nk letak gazebo, pergola...kolam ikan...pergh!!!mmg smart la kalo dpt wat...mesti sejuk je mata mandang t...
Mmm...sampai sini dulu la yea...t aku tunjukkan plak keadaannya bila dh siap sepenuhnya...hehehe...;)
Tunggguuuuuuuuuu.....to be continue....

No comments: