Thursday, November 19, 2009

Aku dan Tikus Putih - Episod 15

15th Appointment...
Dijalankan pada 18 November 2009 jam 9.30 pg....
Jalan agak lancar...cuma di pusat bandar KL jer jem skit...
Tp sempat le jg tiba pd msnya...
Seperti biasa temujanji di jalankan di Klinik Pakar Orthodontik tingkat 3...
Tapi pada kali nie aku agk cemas n berdebar2 skit...
Sbb ri ni kali pertama sample air gusi akan diambil...mcm2 je terpike...
Bila Dr. sampai...nama aku pn dipanggil...
Bertambah berdebar2 je aku...berdegup kencang je jantung aku...
Mmg aku tkt...xtau Dr. nk wt cmne kan...nebes thp gaban itam...huhuu...
Mula2 Dr. buka dulu rubber band n dawai pendakap...
Pada ms 2 Dr. membebel sbb die kata gusi aku bengkak lagi...die suh penjagaan gigi lagi rapi...
Gigi kene lagi bersih n gusi xley bengkak...
Adoi la...jenuh dh aku nie mmberus gigi...aku rs dh rapi dh penjagaan mulut n gigi aku...listerin pun xtinggal dh...

Xkn le sepanjang ms kot aku nk berus gigi....huhu...xpe le dgr je le bebelan Dr. 2...
Nak wat cmne gusi aku mmg sensitif...mmg senang berdarah...
Mgkin faktor pemakanan sama kot...sbb skrg nie aku dh jarang mkn buah n sayur...yel e cmne nk kunyah...ngn keadaan gigi mcm nie kan...sik tersangkut jerk...
Pas 2 mula le aktiviti mengambil sample air gusi dilakukan...
Dengan penuh debaran aku tunggu je pe Dr nk wat...
Rupa2 nya Dr. just masukkan sekeping kertas eksperimen kecil di celah antara gigi n gusi...di setiap gigi yg dipasang braces...
Kertas 2 de 2 warna - sebelah merah n putih...
Time masuk kan kertas 2 le de antara gusi aku yg berdarah...pe lagi kene la mare lagi ngan Dr. huhuhu...sedey je...
Sbb bila berdarah, sample air gusi xley diambil...so Dr. kene wat lagi skali...
Tp alhamdulillah..kali kedua dicuba akhirnya sample air gusi aku berjaya diambil sepenuhnya...mengikut kehendak kajian...
Lega aku...kalo xmesti lagi hangin Dr 2...huhuu...
Ternyata meleset le jangkaan aku bhw sample air gusi diambil guna picagari...hehehe...lega den...
Selepas tu Dr. mula pasang balik braces aku...
Tapi kali ni dia kata dia tambah spring utk tolak gigi taring aku ke belakang...
Siap Dr bagi warning..."Tp sakit sikit le yea...biase la pake braces nie...t awak rs sengal2 skit...sbb nak tolak gigi taring ke belakang...kalo xthn sgt t, mkn pain killer...tp kalo ley, xyah le sbb de side effect t..."

Huhuhu...slalu Dr. xde ckp pun...tp sakit gak...ni kalo dia sendiri dh ckp bermakna mmg sakit le kalo pake spring nie...huhuhu...ms 2 aku berpike...sedia je le kn...
Bukan je spring je ditambah...tapi dawai halus pun dililit di 4btg gigi depan aku...pas2 baru diletaknya spring kat gigi taring....
Seperti biasa dawai yg tebal 2 diikat ngan rubber band...kali ni warna pink...nice jg aku tgk..hehehe...aku kn sk pink...hehehe...



Ni la rupa impression gigi...benda pink 2 le mcm tanah liat...wek!!


Tapi pas je siap pasang braces, Dr. kata kene amik impression plak...alamak aku br igt dh selesai...
Dah le aku xsk benda 2...sakit bl nk masukkn acuan besi yg besar 2 dlm mulut aku...tambah plak diletaknya benda lembik macam tanah liat 2....uwek2...nk muntah aku...
Yg malangnya kena wat 2 kali...sbb yg 1st time xjd...benda 2 melekat teruk kat braces aku...time nk buka...xley nk kuar...punya la sakit mulut aku...dingangakan Dr...huhuhu..acuan gg xmenjadi...

So kali kedua dorg letakkan lilin kat braces...melekat jg la tp xteruk sangat...tp still sakit gak nk buka...mcm nk tertanggal gigi n braces aku skali rsnya...
Comot aku jdnya semalam...
Bis mulut...pipi2 aku penuh ngan 'tanah liat warna pink 2'....huhuhu...

Selesai je Dr pun suh aku berkumur utk buang sisa2 yg tertinggal...mcm nk muntah pun de aku time 2...
Mmg aku geli sgt ngan benda yg mcm tnh liat 2...rs kesat jer...
Memandangkan aku rs begitu comot...aku pun g le ke toilet...membersihkan muka n mulut...
Sementara pembantu Dr. menyediakan time slip n appointment yg akan dtg...
Lega sgt aku bila dh tau cmne sample air gusi 2 diambil...

Tapi pasni aku kne lebih kan penjagaan gigi...maybe aku kene li berus gigi yg pake bateri 2...berusnya berpusing2...br lebih bersih gigi aku t...br le xdarah gusi kot...lagi 1 kene li supplement..apa erk yg elok untuk gusi???supaya t bila Dr. nk mik sample gusi xde le darah lagi...
So xde le aku kene leter lagi kan..hehehe...

No comments: