Monday, July 13, 2009

Langkah Bendul???


Langkah Bendul...
Merupakan satu adat Melayu sekiranya adik berkahwin terlebih dahulu daripada kakaknya...
Begitulah terjadi pada diriku...
Mcm2 persepsi kan tentang langkah bendul nie...

Bagi aku, aku xkisah...
Jodoh,pertemuan,ajal dan maut adalah ketentuan tuhan...
Percaya pada Qada' dan QadarNya sahaja...Dia Maha Mengetahui mana yg terbaik utk kita...tentu de hikmah disebalik setiap kejadian yg berlaku...
De 2 siap suh aku mandi bunga lagi...tolak bala katanya...curik sirih time org kawin le...supaya aku dipercepatkan jodoh...mcm kelakar pun de kan...hehehe...mcm2 le...2 mesti kuat adat 2..


Ramai jg yg bertanya kat aku "Ko xkisah ke kene langkah? Adik ko kawin dulu?"
Aku pun berkata, "Ada aku kisah!!!"hehehe...xde le...
Itu hanya adat sahaja kan...yg dicipta oleh manusia...xdosa pun kan...so xpe le selagi xbertentangan dgn hukumNya...

Lagipun dah ditakdirkan adik aku dipertemukan jodoh dulu...xbek dilambat2 kan...
Aku pun suka jerk tgk adik2 aku bahagia bersama orang yg tersayang...
Akukan kakak yg baik...so lepas kan adik2 dulu...(hahaha...sungguh pasan...)
Kalo pasni 2 orang adik aku nk langkah aku pun...aku tak kisah bahkan aku hepi...sbb dah ade org nk jaga adik2 aku 2 t...xde le riso lagi kan...maklum le perempuan...macam2 leh jadi...

Lagipun dapat hadiah tau...hehehe...
Alkisahnya...de hantaran khas utk aku ms majlis pernikahan adik aku pada 27hb Jun yg lepas...
Pas je adik ipar aku, Shah selesai akad n membatalkan air sembahyang adik aku...
Tiba2 makciknya datang menyusuri dan menghampiri aku di samping membawa sedulang hantaran yg berisi sepasang kain dan sebentuk cincin...
Lalu disarungnya di jari manis aku...

Pergh...mmg terkejut aku...menggigil gak tgn aku... rs mcm kene kawin pakse plak...hahahaha...
Adik aku ni pun satu...bukan nak bagi tau dorg nk bg time 2...
Sbb dlm firasat aku...dorg just bw skali je ngan hantaran adik t...xde le sampai kene sarungkan plak cincin mcm ni...lgpun ms die tunang 2 ari deal nye just bg sepersalinan je...patut le die kata de kejutan utk aku...
Pepun time kasih le yea atas hadiah yg diberikan...
Aku amat menghargainya...
Memang cantik sgt terutama cincin 2...
Thank you very much! mmmuuaaahh...

No comments: