Wednesday, September 1, 2010

Lab Rat : Braces 5/2010

Appointment 5/2010..

Pada kali nie...appointment telah dijalankan pada 30 Ogos 2010...
Pada kul 8.45 pagi di Unit Pergigian, Klinik Warga UKM...
Aku telah membuat keputusan utk mendapatkan khidmat rawatan cabut gigi di sini shj memandangkan Dr. suruh cabut gigi sendiri utk proses orthodontik seterusnya...iaitu memasang braces di bahagian bawah pula...

Memang aku agak wiso n berdebar pada hari tersebut...kerana memikirkan akan menjalani rawatan mencabut 2 batang gigi sekaligus pada bulan posa...mcm2 bermain di fikiran ku..
"Sakit x? Byk ke kuar darah t? Mampukah aku bertahan? Kalo pitam cmne?" Sbb kalo ley aku xnk kerana cabut gigi aku kena batalkan posaku...syg sgt rasanya...

Pagi 2 sblm ke klinik aku g ke pejabat dulu..
Almaklumlah... bukan jauh mana pun...kat UKM bangi jugak...
Tp otw g pejabat je pn hati aku dh berdebar2 da...takut je rs...
2 yg sempat pos dlm fb 2..hehe...nk ilangkan perasaan 2 la konon...
Bila jam dh menunjukkan 8.30 am aku pn bergegas le ke klinik...

Sampai2 je aku g ke bhgn pendaftaran..
Setelah mendapat no. giliran aku pn duduk di tmpt menunggu
Aku merupakan org yg kedua yg akan mendapatkan rawatan di situ..
Punya la berdebar2 menunggu giliran..walhal br je brp minit aku kat c2..xsampai 1/2jam pn...Betul la 'penantian itu satu penyiksaan'...rs mcm lama sgt jerk...

"Ting Tong" dan no aku pn naik...
Fuh pya la berdebar2 aku g ke bilik 2...
Sampai2 jer Dr suh baring...
Aku pn sampaikan le memo cabut gigi yang Dr aku suh sampaikan kepada Dr. di situ...
Skali Dr. tya "Awak nk cabut2 2-2 btg gigi skaligus?? Saya xgalakkan la... awak posa?? posa pn saya xgalakkan??"
Aku pn mjawab, "Ya Dr., 2-2 skaligus... masa wat belah atas pn Dr. cabut 2-2 skaligus... saya masih berposa... insyaallah ok je tp t kalo xlarat saya buka..."
Dr. berkata, "Terpulang le pada awak yea...tapi kalo saya saya xgalakkan"
"Insyaallah ok Dr...xde papenya", kataku sambil tersenyum dlm hati berdebar2 tuhan je la yg tau..huhu...

Masa proses cabut gigi 2...yg paling aku xley thn adalah ms dia nk bius...
Mana taknya, dia suh tarik nafas jerk masa dia nk suntik aku...
Sblm nie, Dr. sapu n spray ubat bius dulu...bagi gusi kebas br suntik...huuuhu
Dah le sebatang gigi 2 suntikan...tahan je le kan...berair2 la jgk mata aku...menahannya..
Bila dah rs kebas, Dr. pn cabut le gigi aku sebatang demi sebatang... Dr. 2 mmg dh pro..senang jerk dia cabut gigi aku yg kukuh lagi 2..

Xsampai 15min... siap le proses cabut gigi...
Udah le rupa mamee monster aku ri 2..gigit kapas kiri kanan...
Sebelum beredar Dr. bagi nasihat utk berehat seketika sblm pulang..
Dan bagi ubat tahan sakit n suh makan ikut time...disertakan dengan bekalan kapas...
Aku jg diberi MC sehari...

Kuar je dr bilik 2 aku terus bergegas pulang...malu wei muka cm2..sungguh xindah...hehehe
xkira da nasihat Dr...
Tiba je aku kat umah, sume tya sakit??? Posa x nie??? mau tidak kan!! tahan je la..
Aku pn bawa le baring n tido...

Alhamdulillah, walaupn agak sakit, byk darah kuar n payah...
Berjaya jgk aku berposa penuh hari 2...
Syukur sgt...diberi peluang utk menghabiskan posa...
Tp hari 2 aku byk baring je la...sakit jer..terasa berdenyut2 jer, aku tido...ye la nk mam ubat pn xley kan...
Mmm.. pe pn selamat la 2 batang gigi aku dicabutkan...tinggal tggu pasang braces belah bawah jer...

Yg xbestnya aku dapat berita, pasang braces aku ditunda dr 1hb ke 8hb Sept...so maknanya dkt 1minggu le aku rongak...huhu...sabo je la yea...
Udah le lagi 2 hari jer nk rayanya...paham2 je la kan bila dh pasang braces...mkn bubur je la ley nya...mmg xbraya la aku t...
Tgk je la rendang ketupat sume...huhu...
Harap dapat le aku bertahan hingga sumenya selesai...dan berjalan lancar hendaknya...
Amin =P

No comments: